Двадцять сьоме травня
Контрольна тестова робота
Морфологія. Орфографія
Виконайте тестові завдання
1. Прийменник – це:
а) змінна самостійна частина мови;
б) незмінна самостійна частина мови;
в) незмінна службова частина мови;
г) не є частиною мови.
2. Службова частина мови, що вживається для зв’язку
однорідних членів речення і частин складного речення,— це:
а) частка;
б) сполучник;
в) прийменник;
г) вигук.
3. За роллю в мові сполучники поділяються на:
а) прості, складні, складені;
б) сурядності та підрядності;
в) заперечні та формотворчі;
г) самостійні і службові;4. У якому рядку всі слова з частками слід
писати окремо?
а) будь/кого, не/писав, ні/що;
б) казна/як, як/то, як/небудь;
в) що/небудь, сказав/би, хай/живе;
г) нехай/іде, ти/ж, таки/взяли.
5. Через
дефіс пишуться вигуки:
а) добри/день, на/добраніч, слава/Богу;
б) а/а/ах, но/о/о, киць/киць, ой/ой;
в) ал/ло, в/йо, ов/ва.
г) будьте/ здорові, го/ді.
6. Морфологія - це
:
а)наука про філологію;
б)наука про частини
мови;
в)наука про
синтаксичні одиниці.
1-6 питання – по 0,5
балів
7. Спишіть речення, надпишіть
над кожним словом частину мову, підкресліть члени речення.
Пахло свіжим хлібом, свіжою житньою соломою, медом і яблуками. За літніми
клопотами непомітно підійшла печальна осінь Гаї, заквітчані в жовті і багряні
барви, вигріваються під лагідним осіннім сонцем (6 балів)
8. Складіть невеликий
текст-звернення (6-7 речень) на тему «До зустрічі у 8 класі!», використавши всі
службові частини мови та вигук (3 бали).
Домашня робота
Повторити параграф 42, 43.
Двадцять шосте травня
Класна робота
Вигук як особлива
частина мови. Дефіс у вигуках. Кома і знак оклику при вигуках
1.
Опрацюйте матеріал параграфів
42, 43.
3.
Виконайте вправу 344, 355.
Домашня робота
Повторити параграф 40,
Опрацювати параграф 42, 43.
Виконати вправу 353, 357 (3)*.
Двадцять перше травня
Класна робота
Правопис часток.
Написання часток –бо, -но, -то, -от, -таки
2.
Виконайте вправу 329, 332.
Домашня робота
Повторити параграф 39,
Опрацювати параграф 40.
Виконати вправу 333, 330*.
Двадцяте травня
Класна робота
Частка як службова частина мови. Частки формотворчі та
словотворчі. Частки, що надають слову або реченню додаткових відтінків
2.
Виконайте вправу 318, 319.
Домашня робота
Повторити параграф 38,
Опрацювати параграф 39.
Виконати вправу 320, 321*
Дев’ятнадцяте травня
Підсумкова контрольна робота
Виконайте тестові завдання
1. Через дефіс слід писати всі прислівники в рядку:
А) по/третє, на/одинці, у/цілому;
Б) на/останок, по/братськи, по/українськи;
В) по/дружньому, раз/у/раз, де/не/де;
Г) по/юнацьки, по/солов’їному, по/моєму.
2. У якому рядку допущено помилки в утворенні ступенів
порівняння прислівників?
А) дружніше, активніше, менш сильно;
Б) найбільш докладніше, більш натхненніше, найменш швидше;
В) найменш красиво, більш грамотно, найупевненіше;
Г) більш впевнено, холодніше, менш морозно.
3. Прийменник – це:
А) змінна самостійна частина мови;
б) незмінна самостійна частина мови;
В) незмінна службова частина мови;
Г) не є частиною мови.
4. Виберіть рядок, у якому всі прийменники пишуться
окремо:
А) по/ряд, за/для, о/крім, тому/що, з/поміж;
Б) із/за, під/час, по/серед, по/при, з/середини;
В) на/вкруг, по/переду, по/руч, по/заду, не/залежно/від;
Г) з/метою, через/те/що, край/столу, у/зв’язку/з, згідно/з.
5. Назвіть речення зі сполучником підрядності:
А) Ніч була хоч і зоряна, та темна (Панас Мирний);
Б) Вона боялась осені холодної, а я боялась шуму й суєти (Л. Костенко);
В) Хіба не чуєте, що небо голубіє, що сонце ранками всміхається ніжніше…
(Олександр Олесь),
Г) Солов’їних пісень світанкових невимовну почую красу (В. Кошелев).
6. Назвіть речення зі сполучником сурядності:
А) Рука її завмерла, щоб випадково не струсити бджолу на землю (В.
Яворівський);
Б) Мрії вже щезли, мов птах розвіяв їх крильми (М. Коцюбинський);
В) На гору доступитися нелегко, зате з гори зручніше боронитись (Леся
Українка);
Г) Оксана думала, що вже давно стемніло (Б. Харчук).
1-6 питання – по 1
балу.
7. Спишіть речення,
надпишіть над кожним словом частину мову.
Добрі починання
спонукають до добрих справ. Будьте добрими, говоріть один одному тільки добрі слова,
робіть добрі справи – і добро завжди буде частим гостем у вашому домі, а
головне – у вашому серці. (3 бали)
8. Складіть невеликий
текст-рекламу (6-7 речень) на тему «Вивчаймо українську мову» (3 бали).
Домашня робота
Повторити параграф 39, 40.
Класна робота
Розрізнення сполучників і сполучних слів
1. Виконайте завдання:
1.1.
Перегляньте відеопояснення за посиланням
1.2.
Виконайте вправу 309.
Домашня робота
Повторити параграф 18, 38.
Виконати вправу 312, 310*
Тринадцяте травня
Аналіз контрольного диктанту
1. Виконайте завдання:
1.1.
Словниковий диктант
Запишіть прислівники.
Отам, улітку, добре, водночас, страшнувато, незбагненно,
зараз, чудно, насправді, страшенно.
1.3.
Запишіть речення,
виділені дієприслівникові звороти та одиничні дієприслівники підкресліть як
члени речення.
З того джерела влітку випадало не раз і напитись, тамуючи спрагу. Ви пили, відчуваючи, як нездоланна сила
вливається у ваші груди, відчуваючи,
що й самі сповнюєтесь віри у своє безсмертя. А зараз, мандруючи по мерзлу калину, ви йдете через Кістяне поле.
Домашня робота
Повторити параграф 17.
Дванадцяте травня
Контрольна робота
Диктант
Джерело
1. Виконайте завдання:
Домашня робота
Повторити параграф 16.
Шосте травня
Класна робота
Написання сполучників разом та
окремо
1. Виконайте завдання:
1.2.
Опрацюйте параграф
38 (особливо на С. 164 з !).
1.3.
Виконайте вправи 305(1),
304.
Домашня робота
Повторити параграф 15,38.
Виконати вправу 308, 306*.
П’яте травня
Класна робота
Розвиток мовлення
Редагування речень, у яких допущено граматичні помилки
1. Виконайте завдання:
1.1.
Опрацюйте
теоретичний матеріал.
Граматичні
помилки – це …
Морфологічні помилки:
1. Неправильно утворені форми
слів.
Прийшовший чоловік був голодний. (Треба
чоловік, який прийшов).
Більш докладніше про це
розповіли батькам. (Треба більш
докладно).
2. Помилкове вживання граматичних форм
іншомовних слів.
Ми часто ходимо до кіна (треба кіно).
Закуплено білу (треба білий) тюль.
3.Неправильне вживання особових
займенників.
Ми гордилися їм (треба ним).
На їй (треба ній) було
багато прикрас.
4. Неправильне вживання числівника
з іменником.
Ми вивчаємо творчість
поетів-шестидесятників (треба шістдесятників).
Маршрут обслуговують чотири автобуса (треба автобуси).
5.Уживання ненормативної форми
дієприкметника та дієприслівника.
Він захищав проект стоя (треба стоячи) біля
дошки.
Ішовши (треба
ідучи) додому він дуже змерз.
6.Неправильне вживання прийменників.
Завдяки хворобі (треба через хворобу) Ігор не пішов
до школи.
По (треба
на) чужих помилках вчаться.
Синтаксичні помилки:
1. Порушення норм узгодження
та керування.
Навколо золоті (треба золоте) колосся.
Студентство теж борються (треба бореться) за мир.
2. Неправильна побудова конструкцій
з однорідними членами.
Хлопець любив жартувати, а також
танці (треба танцювати).
У магазин завезли шкарпетки, штани, спідниці,
промислові товари (треба завезли
промислові товари: шкарпетки, штани, спідниці).
3. Неправильне введення
дієприкметникового звороту.
Захоплений хлопець картиною (треба захоплений картиною хлопець),
ділився враженнями.
Запізнившийся учень (треба учень, який запізнився) просив вибачення.
4.Неправильна побудова речень із
дієприслівниковими зворотами та
дієприслівниками.
Щоденно тренуючись (треба коли ми щоденно тренувались), нас не покидала
віра в перемогу. Виходячи з приміщення,
вимикається (треба вимикайте )світло.
5. Неправильний порядок слів.
Успіхів великих (треба великих успіхів досягли …) досягли завдяки
творчій праці.
У магазині побутова техніка
продається лише та, яка відповідає сучасним
умовам. (треба У магазині продається
лише та побутова техніка, яка відповідає сучасним умовам).
6. Неправильні конструкції з
парними сполучниками.
Майстри не лише створюють з
лози кошики, а й меблі. (треба Майстри створюють з лози не лише кошики, а й меблі).
Я вступатиму на філфак, так
як (треба бо люблю) люблю
літературу.
7. Неправильна побудова речень
з прямою мовою.
Наталка заявляє, що я не
вийду заміж за возного. (треба Наталка заявляє, що вона не вийде заміж за возного).
Учитель запитав дітей, чи
ви поїдете на екскурсію. (треба Учитель запитав дітей, чи вони поїдуть на екскурсію).
8. Помилки, викликані неповнотою
речень.
Ризикуючи (не
вказано чим ризикуючи),
Після роботи дівчата і
хлопці перевдягаються, ретельно готуються (не сказано, до чого готуються).
1.2. Виправте граматичні
помилки в реченнях.
1. Додатковий
матеріал я не тільки брав з літератури,
але й газет і журналів.
2. Життя
кріпаків змальовано у творах багатьох
письменників-класиків: Т. Шевченко, Панас Мирний, І. Франко, М. Коцюбинський.
3. У
сутінках поля, що вже розімліло, загуділи машини.
4. Учитель
був задоволений учнівськими роботами.
5. Уроки
починаються в школі у дев'ять годин.
6. Більша
половина учнів не підготувалася до уроку.
7. Столяр
зробив стіл із дуба з чотирма ніжками.
8. Великих втрат завдала війна
для України.
9.
Заняття проводитимуть досвідчені юристи, медики,
батьки.
10.
Поет звернувся до самого потаємнішого, створеного
народом.
11. Приїхавши в школу, письменника
вітали школярі.
12. Хлопчик запитав матері, чи
ви прийдете на збори.
Домашня робота
Повторити параграф 14.
Закінчити редагувати речення.
Тридцяте квітня
Класна робота
Використання сполучників у простому й складному реченні: сполучники
сурядності й підрядності
1. Виконайте завдання:
1.2.
Опрацюйте параграф 37
(особливо таблиці на С. 160, 161 з !).
1.3.
Виконайте вправи 298(1),
299.
Домашня робота
Повторити параграф 13,37.
Виконати вправу 300, 301*.
Двадцять дев’яте квітня
Класна робота
Види сполучників за будовою,
походженням.
1. Виконайте завдання:
1.2.
Опрацюйте таблицю
«Розряди сполучників» на С. 156.
1.3.
Виконайте вправи 291.
1.4.
Перепишіть речення.
Укажіть види сполучників за будовою, походженням.
1. Через воду стежечка, а води не перейдеш. 2. Гуляє по
полю, та не кінь, гуляє волі, та не птиця. 3. Я вода і на воді плаваю. Їхав
чумак та й став, бо волів потеряв. 4. Розсипався горох на чотириста дорог,
ніхто його не позбирає — ні цар, ні цариця, ні красна дівиця. 5. Вертиться,
крутиться, ніколи не стане, на нім живуть люди, і гори, і ями.
Домашня робота
Повторити параграф 12,36.
Виконати вправу 294*, завдання.
Виписати у 2
колонки: сполучення слів з прийменником і сполучення слів зі сполучником.
У гніздах,розповісти про природу, екскурсія
до лісу, вийти на стежину, людям і природі; верби й осокори; то хащі, то галявини;не
тільки любити, а й допомагати;милуватися чи захоплюватися.
Двадцять восьме квітня
Класна робота
Сполучник як службова частина
мови
1. Виконайте завдання:
1.2.
Прочитайте матеріал
підручника на С. 156 з позначкою !.
1.3.
Виконайте вправи
288, 289.
Домашня робота
Повторити параграф 11.
Опрацювати параграф 36, вивчити правило про сполучник як
частину мови.
Виконати вправу 290, 286*.
Двадцять друге квітня
Класна робота
Розвиток мовлення
Портретний нарис у
публіцистичному стилі
1. Виконайте завдання:
1.1.
Прочитайте матеріал
підручника на С. 246 – 247 з позначкою !.
1.2.
Виконайте вправи
443 (1), 444 (усно).
Домашня робота
Повторити параграф 10.
Опрацювати параграф 62.
Виконати вправу 443 (2) письмово.
Двадцять перше квітня
Класна робота
Написання похідних
прийменників разом, окремо й через дефіс
1.
Перегляньте ще раз відео пояснення про прийменник за посиланням
Особливо зверніть
увагу на пояснення про написання похідних прийменників разом, окремо й через
дефіс.
2.
Опрацюйте матеріал параграфі 35 (особливо на С. 151, 152 із позначкою !) про написання
прийменників з іменниками, а також написання прийменників разом, окремо й через дефіс.
3.
Виконайте завдання: вправа 278, 281.
Домашня робота
Повторити параграф
9.
Опрацювати параграф
35.
Виконати вправу
283, 282 *.
Шістнадцяте квітня
Класна робота
Аналіз контрольної роботи
1. Перегляньте матеріал параграфів 24 – 32.
2. Виконайте завдання:
2.1.
Доберіть з довідки прислівникові сполучення й запишіть у таблицю. У
зафарбовані клітинки вписувати букви не можна.
1
|
з
|
дня
|
на
|
день
|
|||
2
|
з
|
в
|
|||||
3
|
в
|
||||||
4
|
у
|
||||||
5
|
у
|
||||||
6
|
від
|
Довідка: з дня на день, час від часу, раз у раз, з краю в край,
один в один, день у день.
2.2.
Знайдіть для кожного прислівникового сполучення місце в таблиці й запишіть,
знімаючи риски. У зафарбовані клітинки вписувати букви не можна.
В/основному, в/цілому,
до/вподоби, до/смаку, на/жаль, з/розгону.
Домашня робота
Повторити параграф 24 – 32.
Виконати тест.
1. Виберіть
продовження речення. Прислівник – це…
А) Самостійна
частина мови, що означає дію або стан.
Б) Самостійна
незмінна частина мови, що виражає ознаку дії чи стану, ознаку іншої ознаки, рідше
– ознаку предмета.
В)
Особлива форма дієслова, що виражає
ознаку предмета за дією.
Г) Незмінна
форма дієслова, яка, поєднуючи ознаки дієслова та прислівника, вказує на
додаткову дію.
2. Знайти рядок, у якому всі слова – прислівники.
А)
якнайкраще, раз у раз, весело,
недаремно;
Б) вірно,
думаючи, доволі, по-нашому;
В) правдиво,
двоє, позавчора, раненько;
Г) швидко,
верхи, зненацька, коротка.
3. Виберіть рядок, у якому всі прислівники пишуться з -нн-.
А) Достеме(н,
нн)о, щіль(н, нн)о, відда(н, нн)о.
Б) Піднесе(н,
нн)о, сумлі(н, нн)о, бездога(н, нн)о.
В) Щоде(н,
нн)о, навма(н, нн)я, невпи(н, нн)о.
Г) Негада(н,
нн)о, стара(н, нн)о, зако(н, нн)о.
4. Виберіть рядок, у якому всі прислівники та прислівникові
сполучення пишуться окремо.
А) День(у)день,
дарма(що), кінець(кінцем).
Б) (На)гора,
(ані)трохи, тільки(що).
В) (По)латині,
(до)останку, (по)просту.
Г) Хіба(що),
де(далі), рік(у)рік.
5. У якому рядку у
всіх прислівниках правильно утворено вищий або найвищий ступінь порівняння?
А) Якнайкраще,
найбільш сильніше, щонайглибше.
Б) Ліпше,
найбільш високо, значно міцніше.
В) Більш
дотепно, менш важливо, поганіше.
Г) Менш
щедріше, спокійніше, саме краще.
6. Помилку в написанні прислівника допущено в рядку.
А) Віч-на-віч;
Б) Сам-на-сам;
В) Вгорі;
Г) Як-небудь.
Контрольна
тестова робота №5
Морфологія.
Орфографія
Виконайте завдання на подвійному листочку (не в
робочому зошиті)
Завдання з однією відповіддю
1.Усі слова є
прислівниками у рядку:
А) впевнено, прекрасно, котрийсь;
Б) ліньки, попередньо, використано;
В) пошепки, інколи, сам на сам;
Г) раз у раз, обидва, мирно.
2. Прислівник –
це..
А) незмінна особлива форма дієслова;
Б) самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета;
В) незмінна самостійна частина мови;
Г) службова частина мови.
3. Прислівники
поділяються на такі розряди:
А) якісні, відносні, присвійні;
Б) якісно-означальні, обставинні;
В) похідні та непохідні;
Г) безособові, неозначені, означено-особові.
4. Прислівник
напам’ять до розряду:
А) способу дії;
Б) місця;
В) причини;
Г) якісно-означальні.
5. Помилку в
написанні прислівника допущено в рядку:
А) віч-на-віч;
Б.) сам-на-сам;
В) вгорі;
Г) як-небудь.
1 – 5 завдання –
по 0,5 бала
6. Установити
відповідність між прислівниками та їх розрядами за значенням (за кожну
правильну відповідь 0, 5б.)
1. чемно
|
А. причини
|
2. навприсядки
|
Б. часу
|
3. післязавтра
|
В. способу дії
|
4. згарячу
|
Г. міри й ступеня дії
|
5. трохи
|
Д. якісно-означальні
|
7. Скласти речення зі словами по-старому і по старому(2 бал)
8. Записати слова, знявши риску. (2 бал)
8. Записати слова, знявши риску. (2 бал)
У/гору,
сам/на/сам, любо/дорого, раз/у/раз,
на/весні, пліч/о/пліч, само/вільно, власно/руч, де/небудь, на/перекір, (с)
першу, (у) зимку, (ані) скільки, (без) вісти, (по) моєму, (на) зразок, (за)
одно, (де) коли, (без) кінця краю, (що)
(як) найбільше, (у) знаки, (з) дня (на)
день, (будь) коли, (над) голодь.
9. Складіть невелику розповідь
(6-7 речень) на тему «Дистанційне навчання», використовуючи прислівники,
що пишуться разом, окремо та через дефіс.
(3б)
Домашня робота
Повторити параграф 9.
Чотирнадцяте квітня
Класна робота
Розвиток мовлення
Складання анотації
на книжку з використанням прислівників
Книги –
морська глибина:
Хто в них
пірне аж до дна,
Той, хоч і
труду мав досить,
Дивнії перли
виносить.
І. Франко
1.
Робота з
підручником. Опрацюйте матеріал підручника (параграф 63, С. 249 про анотацію з !).
2.
Вправа 445 (1).
Анотація (лат.) – короткий виклад змісту книги, часто з критичною оцінкою її (за
Тлумачним словником).
3.
Вправа 446 усно.
4.
Прочитайте.
Анотація складається з 2 частин. Перша частина – бібліографія : – автор; – назва твору; –
видавництво; – рік видання; – кількість сторінок. Друга частина – текст
анотації : – жанр твору (історичний, пригодницький, фантастичний); – персонажі;
– час, місце дії; – тема; – адресат.
5.
Ознайомтеся зі зразками анотації.
Текст 1 М.
Стельмах. Гуси-лебеді летять. – К. : Центр навчальної літератури, 2017. – 140
с. Автобіографічна повість М. Стельмаха зображує нелегке дитинство хлопчика
Михайлика, у якого не було навіть чобіт. Але це зовсім не завадило йому
відчувати радість життя, помічати красу навколишньої природи, бути добрим і
милосердним, поважати хліборобську працю українського села. У книзі зібрані
спогади про рідних письменника – батька, матір, діда з бабусею. Саме від них
він отримав перші уроки людяності, відчуття прекрасного, здатність до мрії,
почуття гумору і проніс їх через усе своє життя. Книга адресована школярам
віком 10 – 15 років.
Текст 2 Б. Лепкий.
Мишка. – К. : Школа, 2007. – 180 с. Казка має підзаголовок: для малих і
великих. І це не даремно. За фантастичними, казковими подіями криються великі
істини: не треба бути скупим, не можна збудувати свого щастя на воєнному
лихолітті, на чужому горі та зубожінні. Мала мишка зрозуміла це й покарала, як
могла, господаря, покинула теплий дім і пішла жити в поле. Чому так трапилося,
ви дізнаєтесь, прочитавши цей твір. Книга розрахована на широке коло читачів.
6.
Вправа 449 (прочитайте).
Зверніть увагу на шаблонні
(стандартні) вирази в анотації : – у
книзі зібрані спогади; – до книги увійшли; – книга адресована; – книга
розрахована на широке коло читачів.
Шаблонні вирази, щоб зацікавити, заінтригувати : – чому так трапилось, ви дізнаєтесь,
прочитавши книгу; – яку таємницю приховує герой? А чи не забули ми про
прислівники, яка їх роль у тексті анотації?
7.
Дослідження-спостереження над мовним матеріалом. Перед вами дві
картки з текстами-анотаціями. У першому тексті (Картка 1) немає жодного прислівника.
КАРТКА 1. Стороженко Олекса. Скарб. – К. : Знання, 2018. – 223 с.
Люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся, головного героя
оповідання Олекси Стороженка «Скарб», показує, що безділля і ситість – це ще не
щастя. Не може бути щасливою та людина, котра, не зігріваючи своїм теплом
інших, проживає свій вік. Хоч і таланило в усьому Павлусеві, але його щастя
мало б хто захотів. Оповідання має повчальний характер. Книга розрахована на
широке коло читачів. Виконати завдання.
КАРТКА 2. Перепишіть
текст-анотацію, на місці крапок уставте дібрані з довідки прислівники.
Стороженко Олекса. Скарб. – К. : Знання, 2018. – 223 с.
..... люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся, головного
героя оповідання Олекси Стороженка «Скарб», ….. показує, що безділля і 5
ситість – це ще не щастя. Не може бути щасливою та людина, котра, не зігріваючи
своїм теплом інших, ….. й ….. проживає свій вік. Хоч і таланило ….. і в усьому
Павлусеві, але його щастя мало б хто захотів …... Оповідання має повчальний
характер. Книга розрахована на широке коло читачів.
ДОВІДКА Безцільно, завжди, безглуздо, здавна, по-справжньому, переконливо.
КАРТКА 3. Перевірка виконання
завдання.
Стороженко Олекса. Скарб. – К. : Знання, 2018. – 223 с. Здавна люди
замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся, головного героя
оповідання Олекси Стороженка «Скарб», переконливо показує, що безділля і
ситість – це ще не щастя. Не може бути щасливою та людина, котра, не зігріваючи
своїм теплом інших, безцільно й безглуздо проживає свій вік. Хоч і таланило
завжди і в усьому Павлусеві, але його щастя мало б хто захотів по-справжньому. Оповідання
має повчальний характер. Книга розрахована на широке коло читачів.
Більш виразний
другий текст-анотація завдяки використанню прислівників, що передають
суб’єктивне ставлення мовця; деталізують, уточнюють, всебічно характеризують
дію; увиразнюють текст).
Інструкція «Як скласти анотацію»
1. Подайте
бібліографію: вихідні дані книжки.
2. Укажіть: – коли й де відбуваються події, про які
розказано в книжці; – хто головний герой, чим він цікавий; – у яку ситуацію
(несподівану, скрутну, цікаву) потрапляє цей герой; – які проблеми він прагне
вирішити; – які перешкоди долає.
Пам’ятайте: – обсяг
анотації – 5-6 речень (1 – 2 абзаци); – складаючи анотацію, використовуйте
прислівники; – не оцінюйте книжки! – мета анотації – зацікавити читача.
Анотація від вчителя
Пропоную вам анотацію
на твір М. Павленко «Русалонька із 7-В або Прокляття роду Кулаківських».
М. Павленко. Русалонька із 7-В або Прокляття роду Кулаківських. – В. :
Теза, 2011. – 220 с. Повість-казка М. Павленко «Русалонька із 7-В або Прокляття
роду Кулаківських» - це перша книга із цілої серії про надзвичайно привабливу й
неординарну героїню – семикласницю Софійку. Що ж робить ця дівчинка, коли над
красенем однокласником нависає родове прокляття, коли її саму домучують нічні
жахіття сусідської квартири або коли треба рятувати тітоньку від її ж власного
весілля? Софійка попри все намагається розплутати зловісну таємницю. І у
великій пригоді їй стає старовинна шафа. Як саме? Про це ви дізнаєтесь,
прочитавши цей цікавий фантастичний і пригодницький твір. Для школярів віком 10
– 15 років.
А ще хочу
запропонувати вам ТОП – 8 ЗАХОПЛЮЮЧИХ КНИГ ДЛЯ ПІДЛІТКІВ ВІД УКРАЇНСЬКИХ
ПИСЬМЕННИКІВ
1. Галина Ткачук
«Вечірні крамниці вулиці Волоської»
2. Володимир Арєнєв
«Душниця»
3. Ірен Роздобудько
«Арсен»
4. Наталія Щерба
«Часодії»
5. Сергій Гридін
«Не такий»
6. Оксана Лущевська
«Інший дім»
7. Галина Рис
«Намалюй мене пташкою»
8. Дзвінка Матіяш
«День Сніговика»
Домашня робота
Повторити параграф 8.
Виконайте вправу 450 (складіть і запишіть одну анотацію на вашу улюблену
книжку).
Класна робота
Зв'язок прийменника
з непрямими відмінками іменника. Види прийменників за будовою. Синонімічні й
антонімічні прийменники
1.
Перегляньте спочатку відео пояснення про прийменник за посиланням
Особливо зверніть увагу на пояснення про види прийменників за будовою.
2.
Виконайте завдання.
Розподільний диктант
Розподіліть прийменники в три стовпчики: прості, складі, складені.
Попід, через, при,
під кінець, поперед, на відміну від, шляхом, за, поза, з-попід, згідно з, в,
біля, перед, поміж, заради, кругом, відповідно до, із- за, задля, з-за, на, до,
у разі, коло, від.
3.
Опрацюйте матеріал параграфа 34 (С.
147).
4.
Виконайте завдання. Спишіть речення. Замість крапок доберіть із довідки відповідні прийменники.
Усі учні, … кількох, виконали завдання вчителя. Сьогоднішній день, …
учорашнього, ясний і погожий. …похолоданням школярі вирішили обклеїти вікна.
Будь завжди уважним і чуйним до своїх друзів. … добро твори також добро.
Довідка: у відповідь на, за винятком, на відміну від,
у зв’язку з.
Домашня робота
Повторити параграф 6.
Опрацювати параграф 34.
Виконати вправу 274, 276* (5-6
речень).
Восьме квітня
Класна робота
Непохідні й похідні
прийменники
1.
Перегляньте ще раз відео пояснення про прийменник за посиланням
Особливо зверніть
увагу на пояснення про похідні та непохідні прийменники.
2.
Розгляньте таблицю про утворення похідних прийменників на С. 147.
3.
Виконайте завдання: Випишіть речення з похідними прийменниками. Визначте,
від яких частин мови вони утворені.
Світанок нас застав коло невеликого сільця. (П. Вернигора) Літак вже
набрав чималу висоту і тепер летить, роблячи велике коло над аеродромом.
(В. Собко) Напередодні всю ніч падав сніг. (О. Донченко) Напередодні
шлюбу з’їхалися в аул сусіди допомагати готуватися до весілля. (З. Тулуб)
Протягом зими снігу майже не було. (О. Гончар) Десь із протягом заскрипіли
ліниві ворота. (Г. Хоткевич) Червоні круги літали перед його очима та
розпливалися. (М. Коцюбинський) Мов ті валькірії, круг неї танцюють,
граються дівчата. (Т. Шевченко)
Пояснення, як виконувати. Якщо омонімічний прийменник (пишеться однаково з іменником) можна замінити синонімічним, то це прийменник. Якщо до омоніма можемо поставити питання відмінка, то це іменник. Наприклад. Світанок нас застав коло (синонім біля) невеличкого сільця. У цьому реченні коло є прийменником. Літак уже набрав чималу висоту й тепер летить, роблячи велике (що?) коло над аеродромом. У цьому реченні коло є іменником.
Пояснення, як виконувати. Якщо омонімічний прийменник (пишеться однаково з іменником) можна замінити синонімічним, то це прийменник. Якщо до омоніма можемо поставити питання відмінка, то це іменник. Наприклад. Світанок нас застав коло (синонім біля) невеличкого сільця. У цьому реченні коло є прийменником. Літак уже набрав чималу висоту й тепер летить, роблячи велике (що?) коло над аеродромом. У цьому реченні коло є іменником.
4.
Прочитайте теоретичний матеріал.
Синонімічними та антонімічними можуть бути не тільки слова, що є
самостійними частинами мови. Серед прийменників теж можна відшукати і антоніми,
і синоніми. Порівняй прийменники: біля і коло, над і під. Що ти помітив? Перша
пара – це синоніми. Біля будинку та коло будинку. Мають схоже значення, але
пишуться по-різному, правильно? Тому вони є синонімами. А друга пара – над
партою та під партою. Вказують на протилежне значення, так? Отже, вони між
собою антонімічні.
5. Тести (з вибором однієї правильної відповіді)
1. Похідними є
прийменники:
А) спосіб творення яких визначити неможливо;
Б) утворені способом складання або переходу з інших
частин мови;
В) утворені префіксальним або суфіксальним способами;
Г) утворені безафіксним способом.
2. За будовою
прийменники є:
А) прості, складні, складені;
Б) похідні, непохідні;
В) складні, складені;
Г) кількісні, порядкові.
3. У якому рядку
всі виділені слова — прийменники?
А) Подивитися навколо, сидіти біля столу;
Б) рухатися проти течії, бігати біля річки;
В) повертатися в коло, стати ззаду;
Г) троянди та айстри, тихо й темно.
4. Однозвучними з
іменником є прийменники:
А) край, кінець, коло, круг;
Б) близько, мимо, осторонь;
В) поруч, позад, поверх;
Г) назустріч, понад, задля.
5. Укажіть рядок із
синонімічними прийменниками:
А) від, під, над, до;
Б перед, коло, біля, у;
В крізь, між, через, близько;
Г поміж, серед, між, проміж.
6. Укажіть рядок із
антонімічними прийменниками:
А) біля – край;
Б) крізь – за;
В) до – від;
Г) над – між.
Домашня робота
Повторити параграф 7, 34.
Виконати вправу 272, 275*.
Немає коментарів:
Дописати коментар