Двадцять шосте травня
Контрольна тестова робота
Відомості із синтаксису й пунктуації
Виконайте тестові завдання
1. Неправильно розставлено розділові знаки в реченні:
А Максим Рильський закликав: «Як
парость виноградної лози, плекайте мову!»
Б «Книги для мене необхідні, як
хліб насущний», — говорив Т. Шевченко.
В «У слова немає крил, але воно літає»:
говорить узбецьке прислів’я.
Г «Можна вибрать друга і по духу
брата, та не можна рідну матір вибирати», — писав В. Симоненко.
2. Синоніми — це
слова, що:
А мають однакову форму, але різне значення;
Б близькі за значенням, але різні
за формою;
В протилежні за значенням;
Г вживають жителі певної місцевості.
3. Поширеним є речення:
А Тетяно, будь
відвертою.
Б Іванко,
мабуть, заснув.
В Мені радісно.
Г Таємниці білими
нитками шиті.
4. В алфавітному порядку записано всі слова в
рядку:
А краса, автобус, хліб;
Б сіль, сільський, сором;
В малюк, маяк, манеж;
Г альбом, арія, ананас.
5.Яким членом
речення є виділене слово?
Осінь зачаровує мене завжди.
А підметом;
Б означенням;
В обставиною;
Г додатком.
6.Яким членом
речення є виділене слово?
Ласкаве слово — що весняний день.
А підметом;
Б присудком;
В додатком;
Г означенням.
1-6 питання – по
0,5 балів
7. Спишіть речення, підкресліть
члени речення.
Пахло свіжим хлібом, свіжою житньою соломою, медом і яблуками. За літніми
клопотами непомітно підійшла печальна осінь Гаї вигріваються під лагідним
осіннім сонцем (6 балів)
8. Складіть невеликий
текст-звернення (6-7 речень) на тему «До зустрічі у 6 класі!», використавши однорідні
члени речення, звертання та вставні слова (3
бали).
Домашня робота
Повторити параграф 33 – 45.
Класна робота
Синтаксис і
пунктуація
1.
Перегляньте матеріал
параграфів 38, 39.
2. Виконайте завдання:
2.1.
Прочитайте вголос
виразно текст, дотримуючись правильної інтонації. Розставте в них пропущені розділові
знаки. Поясніть (усно) правила вживання розділових знаків при однорідних членах
із узагальнювальних словах. Запишіть текст.
Україна знову суверенна держава. Вона Вітчизна багатьох
знаменитих людей князів Святослава і Ярослава Богдана Хмельницького Григорія
Сковороди Тараса Шевченка Лесі Українки Олександра Довженка Василя Симоненка та
ін. Вона і наша Батьківщина. І ми її шануємо любимо і не проміняємо ні на яку
іншу. Вітчизна це все мати родина домівка життя.
Домашня робота
Повторити параграф 38, 39.
Виконати завдання.
Прочитайте
вголос виразно текст, дотримуючись правильної інтонації. Розставте в них
пропущені розділові знаки. Поясніть (усно) правила вживання розділових знаків
при однорідних членах із узагальнювальних словах. Запишіть текст.
Київ батько міст руських. У ньому багато пам’яток старовини Печерська Лавра Софійський собор
Кирилівська Андріївська церкви Золоті Ворота. Київ столиця незалежної держави.
У ньому знаходяться десятки посольств країн світу США Англії Німеччини Китаю та
ін.
Двадцяте травня
Класна робота
Синтаксис і
пунктуація
1.
Перегляньте матеріал
параграфів 34, 37.
2. Виконайте завдання:
2.1.
Спишіть
текст, поставте пропущені розділові знаки, підкресліть головні та другорядні
члени речення.
Споконвіку любили українці червону калину. Садили її
скрізь коло хати у садку у лузі над річкою ставком і на узліссі. І пишається калина гарним білим цвітом а ще більше милують
око її багряні ягоди. Сьогодні як відомо червона калина є символом України.
Домашня робота
Повторити параграф 34, 37.
Виконати вправу «Снігова куля».
Поширити речення, поступово додаючи по одному
другорядному членові речення, підкреслити члени речення.
Українці пишаються.
Дев’ятнадцяте травня
Класна робота
Синтаксис і
пунктуація
1.
Перегляньте матеріал
параграфів 33 - 45.
2. Виконайте завдання:
2.1.
Відтворення
деформованого тексту
У тексті визначіть межі
речень, розставте розділові знаки.
Ти знаєш, які це квіти - мальви з давніх-давен українські ружі росли коло
кожної хати сягали під стріху пурпуровими дзвониками скільки про них пісень створено особливо любили ці вогнисті квіти дівчата і
часто заплітали у свої вінки, пускаючи їх на воду в ніч на Івана Купала любіть
природу всім серцем
2.2.
Прочитайте речення. Установіть відповідність.
Речення
|
Характеристика
|
1. Барвінок
супроводжує людину від колиски до могили.
|
А) Просте
речення
|
2.Волошки
й жито нерозлучні в природі.
|
Б) Речення
із вставними словами
|
3.Біля
хати росли квіти: мальви та жоржини.
|
В) Речення
з однорідними членами речення
|
4.Кажуть, дощ приносить
щастя.
|
Г) Речення із звертанням
|
5.Не стій, вербо, над
водою рано-рано.
|
Д) Речення з узагальнювальним
словом
|
Домашня робота
Повторити параграф 33 – 45.
Виконати вправу «Так» чи «ні»?
1. Слово або група слів,
що передають повідомлення, пораду, наказ, називається реченням.
2. Просте речення може
складатися з одного слова або сполучення слів, які поєднуються між собою за
змістом та граматично.
3. Речення не має
граматичної основи.
4. Речення має головні і
другорядні члени речення.
Синтаксис вивчає
односкладні, двоскладні, трискладні речення.
5. За метою висловлювання
речення є розповідні, питальні, спонукальні.
6. Речення за емоційним забарвленням – це
окличні і неокличні.
П’ятнадцяте травня
Класна робота
Синтаксис і
пунктуація
1.
Перегляньте матеріал
параграфів 33 - 45.
2. Виконайте завдання:
2.1.
Вправа 530, 532.
Домашня робота
Повторити параграф 33 – 45.
Виконати вправу 533, 531*.
Чотирнадцяте травня
Класна робота
Орфоепія й
орфографія
1.
Перегляньте матеріал
параграфів 21 - 32.
2. Виконайте завдання:
2.1.
Вправа 526, 528.
Домашня робота
Повторити параграф 21 – 32.
Виконати вправу 527, 529*.
Тринадцяте травня
Класна робота
Фонетика й
графіка
1.
Перегляньте матеріал
параграфів 15 - 20.
2. Виконайте завдання:
2.1.
Вправа 524.
2.2.
Запишіть за алфавітом назви сіл Сумського району.
Степанівка, Бездрик, Підліснівка, Северинівка, Радбківка,
Терешківка, Андріївка, Басівка, Лікарське, Косівщина, Велика Чернеччина,
Миколаївка, Глиняне, Могриця, Головашівка, Новосуханівка.
Домашня робота
Повторити параграф 15 – 20.
Виконати вправу 200.
Дванадцяте травня
Контрольна робота
Диктант
Тиша
1.
Прослухайте диктант
за посиланням
2. Запишіть диктант у зошит.
Домашня робота
Повторити параграф 4 – 10.
Восьме травня
Підсумкова контрольна робота
з української мови
учня (учениці) 5-А класу
Прізвище та ім'я
Виконайте завдання на подвійному листочку (не в
робочому зошиті)
Завдання з однією правильною відповіддю
1.
Граматична основа речення – це:
А) означення, додаток, обставина;
Б) підмет і присудок;
В) підмет і означення;
Г) присудок і обставина.
2. До
другорядних членів речення належать:
А) означення, додаток, обставина;
Б) підмет і присудок;
В) підмет і означення;
Г) присудок і обставина.
3. Додаток
відповідає на питання:
А) який? яка? яке?
Б) який є підмет? хто він такий?
В) кого? чого? ким? чим?
Г) де? куди? як? чому?
4. Позначте
речення, у кінці якого потрібно поставити знак питання:
А) Хто ми в світі без рідного слова (В. Крищенко).
Б) Любіть свою хату, хоч і небагату (Б. Лепкий).
В) Видиш, брате мій, товаришу мій, відлітають сірим
шнурком журавлі у вирій (Б. Лепкий).
Г) Уже перший сніг кружляє над землею і тихо падає (М.
Рильський).
5. «Дощик
нитками плететься, в'ється, сиплеться і ллється по ріллі» (Г. Чупринка)
Позначте правильну відповідь.
А) один підмет, чотири однорідних присудки;
Б) тільки присудки;
В) один підмет і один присудок;
Г) складне речення.
6. У реченні
« Плекайте мову» граматична основа
виражається:
А) тільки підметом;
Б) тільки присудком;
В) підметом і присудком.
1 – 6 завдання – по
1 балу.
7. Спиши речення. Розстав розділові знаки, підкресли
головні та другорядні члени. (2 б.)
Грім гуркоче
навкруги хмара дощ несе в луги.
Іде веселка з броду несе джерельну воду.
8. Придумайте та запишіть речення із поширеним
звертанням. (1 бал)
9. Складіть розповідь (6-7 реплік) на тему «Про що я мрію», використавши
складні речення та речення з однорідними членами. (3б.)
Домашня робота
Повторити параграф 11 – 14.
Сьоме травня
Класна робота
Будова слова
й орфографія
1.
Перегляньте матеріал
параграфів 11 - 14.
2. Виконайте завдання:
2.1.
Вправа 522, 523*.
Домашня робота
Повторити параграф 11 – 14.
Виконати 521.
Класна робота
Повторення й
узагальнення вивченого в кінці року. Лексикологія
1.
Перегляньте матеріал
параграфів 4 – 10.
2. Виконайте завдання:
2.1.
Вправа 518, 519.
Домашня робота
Повторити параграф 4 - 10.
Виконати вправу 520.
П’яте травня
Класна робота
Розвиток мовлення
Складання усної розповіді «Мудрі батьківські поради» («Улюблені
пісні моєї бабусі», «Казки моєї бабусі», «Чого навчив мене мій тренер») з використанням
речень, що містять пряму мову
1.
Перегляньте матеріал
параграфів 43.
2.
Прочитайте зразки
учнівських розповідей.
Чого навчив мене
мій тренер
Я ходжу на спортивну секцію з волейболу. Це дуже
захоплива командна гра. Спочатку ми не могли діяти злагоджено, кожен намагався
грати за себе, показати перш за все свої здібності. Але потім зрозуміли, що так
нічого не вийде, ми не здобудемо перемоги. Наш тренер щоразу повторював: «Ви —
команда, діяти повинні злагоджено, завжди бачити товариша поряд й обирати
найкращу комбінацію гри». Я не дуже люблю розминки, біг і все інше. Але тренер
мене переконав: «Без загальної підготовки, тренування, розвитку різних груп
м’язів досягнеш мало, будеш у команді зайвим». Я дуже поважаю свого тренера і
вдячний йому за науку. Без його порад та мудрого керівництва ми навряд чи
змогли виграти на міському чемпіонаті.
Чого навчила мене
моя бабуся
Моя бабуся вже на заслуженому відпочинку. Тепер у неї
більше часу для хатніх справ, для нас, онуків, та для того, щоб зайнятися
улюбленою справою. Бабуся дуже любить квіти, город. Вона з любов’ю вирощує
екологічно чисту городину, бо хоче, щоб ми були здоровими. А ще добре знається
на лікувальних властивостях різних рослин. Тому вона часто водить нас на город
(на дачу) й показує та розповідає: «Ось це кріп — він допомагає налагодити
травлення; це — лаванда, діє як заспокійливе; квіти і ягоди суниці —
допомагають при проблемах із нирками». А потім додає: «Мені здається, що у нас
нічого нелікувального немає: усі фрукти й овочі містять корисні вітаміни й
мікроелементи». А одного разу бабуся й зовсім здивувала нас. «Ось погляньте,—
сказала вона,— звичайний бур’янець — кульбабки. А вони лікують дуже багато
хвороб. З них варять мед, готують цілющі чаї, настоянки». От скільки див
показала нам бабуся, навчила пильніше придивлятися до природи, берегти її.
3.
Виконайте завдання:
3.1.
Складіть усну розповідь на обрану тему за орієнтовним планом.
Орієнтовний план
1. Вступ. Моє улюблене заняття.
2. Людина, яка дає добрі поради.
3. Що означають для мене поради? У чому допомагають?
4. Які висновки можна зробити?
3.2. Напишіть розповідь на
чернетці.
Домашня робота
Повторити параграф 27.
Закінчити складати усну розповідь, переказати її рідним чи друзям.
Тридцяте квітня
Класна робота
Аналіз
контрольної роботи
1.
Перегляньте матеріал
параграфів 42 – 44.
2. Виконайте завдання:
2.1.
Вправа 510.
2.2.
Поставте розділові знаки при діалозі.
Давай зробимо
підводного човна раптом каже Олег.
Давай . А з
чого не задумуючись кажу я.
Із
старої напівзатопленої верби пропоную я.
Олег
подумав і запитав А як
Домашня робота
Повторити параграф 42 – 44.
Виконати тест.
1. Діалогом називають:
А) речення із прямою мовою;
Б) розмову двох осіб;
В) складне речення;
Г)
речення зі звертанням.
2. Речення І сказали
товариші: «Хліб без
пісні —життя без душі». побудоване
за схемою:
А)
«П?» — а.
Б) А: «П ».
В)
«П!» — а.
Г) А: «П!»
3. Я
не сидів у скелі, коли дуби валились вікові. є
реченням:
А) із прямою мовою;
Б)
зі вставним словом;
В) складним;
Г) простим.
4.Вже червоніють помідори, і ходить осінь по травіє реченням:
А) із прямою мовою;
Б) зі вставним словом;
В) складним;
Г) простим.
5. Перед кожною реплікою діалогу ставимо:
А) кому;
Б)
лапки;
В)
двокрапку;
Г)
тире.
6.Визначити рядок, у якому міститься продовження речення Пряма
мова – це…
А) розмова однієї особи;
Б) висловлювання
якоїсь особи, передане дослівно, без змін;
В) розмова двох чи кількох осіб;
Г) чуже мовлення, уведене
автором розповіді в текст.
Двадцять дев’яте квітня
Контрольна робота
Відомості із синтаксису й пунктуації
Виконайте завдання на подвійному листочку (не в
робочому зошиті)
Завдання з однією відповіддю
1. Складним називають речення:
А)
у якому одна граматична основа;
Б)
у якому є вставні слова, однорідні члени речення;
В)
яке утворене з двох або кількох простих;
Г)
у якому є другорядні члени.
2. Частини складного речення можуть поєднуватися
словами:
А)
бо, тому що;
Б)
на, під;
В)
усе, не;
Г)
під, для.
3. Висловлювання якоїсь особи, передане
дослівно, без змін, називають:
А)
простим реченням;
Б)
прямою мовою;
В)
словами автора;
Г)
вставними словами.
4. Речення «Васильку, го-о-в! А йди
сюди!» — гукнув з подвір'я батько.
побудоване за схемою:
А) А: «П »;
Б)
«П », — а;
В)«П!»
— а;
Г)
А:«П!».
5.Садок
потонув у чистому ранковому повітрі, зверху лилася на нього золота сонячна
хвиля. Речення є:
А)
із прямою мовою;
Б)
зі вставним словом;
В)
складним;
Г)
простим.
6. Пряма мова береться у:
А) дужки;
Б) лапки;
В)
тире з обох боків;
Г) квадратні дужки.
7.
Визначити рядок, у якому міститься продовження речення Діалог
– це…
А)
особливий різновид чужого мовлення;
Б) точно відтворений чужий вислів;
В)
розмова двох чи кількох осіб;
Г) чуже мовлення, уведене автором розповіді в
текст.
8. Укажіть речення, у якому правильно розставлені розділові знаки:
А) «Як гарно»! – сказала
сестра;
Б) На плакаті написано:
«Дружіть з книгою!»;
В) « Я піду на річку ловити
рибу» - сказав Олег.
9. Укажіть схему, яка відповідає реченню Котра година запитує Михайлик.:
А) А: «П?»;
Б) «П», - а;
В) «П?» - а.
1 – 9 завдання – по
1 балу.
10. Спиши речення. Розстав розділові знаки,
підкресли головні та другорядні члени. (1 б.)
Поблизу росли золоті явори але ніхто не
бачив білих беріз.
11. Розставте розділові знаки при
діалозі. (2 бали)
Мамо
а Зайчик - Побігайчик боїться Кози перебиває Павлик материну казку.
Боїться
боїться моя дитино відповідає матуся.
Мамо
нащо та погана Коза – Дереза знов питає Павлик.
Так
Бог дав сину гомонить мати далі
12. Складіть діалог (6-7 реплік) на тему «Розмова з туристом, який завітав
у Суми». (3б.)
Домашня робота
Повторити параграф 42 – 44.
Двадцять восьме квітня
Класна робота
Тире при діалозі
1.
Перегляньте ще раз
відеопояснення за посиланням
2.
Опрацюйте параграф 44, особливо схематичне зображення розділових знаків при
діалозі (С. 514 підручника).
3.
Виконайте завдання: вправа 515.
Домашня робота
Повторити параграф 26.
Опрацювати параграф 44.
Виконати вправу 516.
Двадцять третє квітня
Класна робота
Пряма мова. Розділові знаки в реченнях з прямою мовою
1.
Перегляньте ще раз
відеопояснення за посиланням
2.
Виконайте завдання: вправа 507 (усно), 508, 509.
Домашня робота
Повторити параграф 25.
Опрацювати параграф 43, вивчити правила про пряму мову на
С. 219, про розділові знаки при прямій мові на С. 220 підручника.
Виконати вправу 512, 510*.
Двадцять друге квітня
Класна робота
Кома між частинами складного речення, з’єднаними
безсполучниковим і сполучниковим зв’язком
1.
За потреби
перегляньте ще раз відеопояснення за посиланням
2.
Виконайте завдання. Уставте між частинами складних речень сполучник (і, й,
та, а, але) і поставте перед ним кому. Речення запишіть, підкресліть
граматичні основи.
Весело засміялося
сонце … затанцювали навколо нього хмари. Ударив грім … я не злякався. Уранці ще
вигравало сонце … з обіду насупилося на дощ.
Домашня робота
Повторити параграф 24, 42.
Виконати вправу 505*, тест.
1. Складне
речення є в рядку:
А) Сонце
дівчинка малює, мир і тишу всім віщує.
Б) Жайворонку, вийся
над полями!
В) Тихо, ніщо не
шерехне.
Г) Здавалося,
природа жартувала, гралася.
2. Складне
речення є в рядку:
А) У сонячнім
промінні купались і ярі лани, і весела гора.
Б) Синіють небо,
і ліс, і гори.
В) Тече вода в
синє море, та не витікає.
Г) Літо минуло,
і осінь приспіла.
3. З двох
частин складається речення (розділові знаки пропущені):
А) Хмара небо криє сонечко не блисне вітер
вовком виє дощ потоком висне.
Б) Цвіте й гуде
земля і серце повне вщерть.
В) Іду шляхом сонце
сяє вітер з травами говорить.
Г) Пишається
калинонька явір молодіє кругом їх верболози й лози зеленіють.
4. З трьох
частин складається речення (розділові знаки пропущені):
А) Грім креснув
і дощ полився.
Б) Відцвіли
голубі матіоли згасло літо на жовтих полях.
В) Дрімає сад і
гостро пахне м’ята.
Г) Шофер гальмує
мимоволі стоять колеса в шелюзі несе хтось яблука в приполі.
5. Складне
речення зі сполучниковим зв’язком є в рядку:
А) На тиху ніч,
на вечір золотий у синє небо висипали
роси.
Б) Проводжають
мене чорні очі ожин, між березами дуб заблудився крислатий.
В) Сонце світить
так ласкаво, що аж каміння сміється.
Г) Сани біліють
у лузі, у сани запряжено вітер.
6. Складне
речення із безсполучниковим зв’язком є в рядку:
А) Життя біжить,
як музика дзвенить.
Б) Ожиною
терпкою пахне ліс, на пагорбі замріялась ялиця.
В) Зібрала ніч
поважно зорі в клунок, бо стукає світанок у вікно.
Г) Вродлива
пісня розсипає бризки, гойдає в небі золоті колиски.
Двадцять перше квітня
Класна робота
Кома між частинами складного речення, з’єднаними
безсполучниковим і сполучниковим зв’язком
1.
Перегляньте ще раз відеопояснення
за посиланням
2. Виконайте завдання: вправа 499, 502.
Домашня робота
Повторити параграф 24, 42.
Виконати вправу 503.
Сімнадцяте квітня
Розвиток мовлення
Контрольний
твір-роздум за колективно складеним планом у художньому стилі
1. Прочитайте теоретичний матеріал.
Роздум — це зв′язний текст, що характеризує логічно послідовний ряд думок,
міркувань, висновків на певну тему.
Характерною ознакою тексту-роздуму є перебування речень у відношеннях
причини й наслідку (обґрунтування, пояснення думки, висловленої в іншому
реченні).
Роздум зазвичай складається з трьох частин. Це:
-
Теза — частина, що містить
думку, яку треба довести чи пояснити (вступ).
-
Докази — аргументуюча,
пояснювальна.(основна частина). Для підтвердження основної думки слід добирати якомога більше вагомих
доказів.
-
Висновок (як правило,
збігається з думкою, висловленою на початку тексту).
Частини роздуму
|
Слова, які використовуються
|
Теза (вступ)
|
Я думаю,
що...; мені здається, що...; я вважаю, що...
|
Аргументи, докази
|
Чому? Тому
що...; по-перше,...; по-друге,...
Хочеться
згадати твір...; наведу
приклад з власного життя
|
Висновок
|
Отже,...; підсумовуючи, можна зазначити...
|
2. Оберіть одну тему для твору-роздуму.
«Чому людина має бути чемною»,
«Чого не можна купити за
гроші»,
«Чому потрібно берегти природу»,
«Чому потрібно знати історію свого народу»
«Чому потрібно знати звичаї свого народу»
3. Прочитайте теоретичний матеріал.
Будь-який твір починається з визначення його теми, мети та складання
плану.
План твору – це схема композиції твору, яка будується на основі авторського задуму, що визначає
основний зміст майбутнього тексту.
1. Кожен пункт плану має відображати одну з важливих мікротем
висловлювання.
2. Обсяг усіх пунктів плану має відповідати змістові цілої теми.
3. Пункти плану не повинні збігатися між собою.
4. План має зберігати наступність і підпорядкованість розділів.
3.1. Орієнтовний план, складений до теми «Чому потрібно берегти природу»
1.
Тісний зв'язок між людиною й природою.
2.
Наше здоров'я залежить від нас
самих.
3.
Важливість збереження природних
ресурсів.
4.
Бережімо довкілля.
3.2. Зразок твору-роздуму на
тему «Чому потрібно берегти природу».
Я хочу звернути увагу на те, що
кожна людина вже від народження тісно пов’язана з природою. Тому бережімо її.
Спробую переконати чому природу
треба берегти. По-перше, бережливе ставлення до природи, віддячується нам
здоров’ям. Тоді усі могли би бути здоровими. По – друге, дуже корисно влітку
покупатись у прохолодній прозорій річці. Вода та сонце гартує наш організм. По
– третє, кожне зрубане дерево не поповнить наше повітря киснем, не прихистить
влітку від пекучого сонячного проміння, тому не можна бездумно рубати ліси.
Нехай посадить кожен хоча б одне деревце. По – четверте, краса природи милує
наш погляд, заспокоює. Нехай панує краса і спокій. По – п’яте, чисте довкілля –
це гармонія у природі, чудовий спів птахів, багатий урожай. Ще багато можна
було б сказати про довкілля, частиною котрого ми є самі.
Ось тому бережімо природу.
4.Індивідуальна робота.
ü Обираємо тему твору-роздуму.
ü Написання твору-роздуму на
чернетці.
ü Коригування написаного.
ü Переписуємо із чернетки на
подвійний листок.
Запис має мати такий вигляд
Сімнадцяте квітня
Розвиток мовлення
Твір-роздум за колективно складеним планом у художньому
стилі
Чому потрібно берегти природу
(як приклад, а можна обрати будь-яку тему із пункту 2 угорі)
Текст твору
Домашня робота
Повторити параграф 42.
Закінчити складати твір-роздум.
Шістнадцяте квітня
Класна робота
Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв’язком
1.
Перегляньте
відеопояснення за посиланням
2.
Виконайте завдання: вправа 497, 498.
Домашня робота
Повторити параграф 23.
Опрацювати параграф 42, вивчити правило, яке речення
називається складним (С. 215 підручника).
Виконати вправу 500, 501*.
П’ятнадцяте квітня
Класна робота
Аналіз
контрольної роботи
1.
Перегляньте матеріал
параграфів 38 – 41.
2. Виконайте завдання:
2.1.
З’єднайте однорідні члени речення з їхніми схемами.
1. яблуня, груша, вишня
|
А О, О і О
|
2. яблуня, груша й вишня
|
Б О, О, О
|
3. яблуня, і груша, і вишня
|
В і О, і О, і О
|
4. і яблуня, і груша, і вишня
|
Г О, і О, і О
|
2.2.
Упишіть у речення звертання й виділіть ці звертання комами.
ü ______________ подай мені, будь ласка, книжку.
ü Я не забуду _____________ тебе ніколи.
ü Підійди ближче ____________ .
ü Вітаю тебе _____________ .
2.3.
Спишіть речення, виділіть комами вставні слова. У якому реченні немає
вставного слова?
Хтось може винен перед нами. На щастя її запросила до
себе наша старша тітка. Тварини безумовно передбачають зміни погоди. Не такою
вже безтурботною здавалась бджолина музика.
Домашня робота
Повторити параграф 38 - 41.
Виконати тест.
1. Кому між однорідними членами треба поставити в реченні:
А) Я нині
знову буду говорити про почуття високі і святі.
Б) Українці
мої! Дай вам Боже і щастя, і сил.
В) Від туги
та болю в старенької серце щемить.
Г) Тихо
вечір на місто лапу кладе і наспівує колискові.
2. Двокрапку перед однорідними членами треба поставити в
реченні:
А) Пахло в повітрі торішнім листом і терпкими бруньками.
Б) За шкільними партами схилились чорняві, біляві, русяві
голівки.
В) А життя було усюди і на земля, і на воді, і в повітрі.
Г) Ми маємо право на сум і любов, на щастя, на сонце і
трави.
3. Двокрапку перед однорідними членами треба поставити в
реченні:
А) Блукає вечір таємниче і заглядає у вікно.
Б) Співають птицями діброви, шумлять, хвилюються жита.
В) Прилетіла пташка додому , заспівала пісню знайому.
Г) Усе в чеканні краплі роси земля і місяць, вишні і
тополі.
4. Знайти
речення, у якому звертання стоїть на початку.
А) Ти зійди на
гору, брате, і поглянь на схід: стали світлі наші хати і просторий світ.
Б) О ліро
пушкінська, на світ увесь брини про зорі щастя.
В) Ми зберегли
тебе, вкраїнська мово, щоб лютий ворог не поранив.
Г) Дай мені крила, Україно!
5. Звертанням у реченні Водичко, умий моє личко є:
А) личко;
Б) водичко;
В) моє;
Г) умий.
6. Укажіть речення, у якому вставне слово виражає впевненість.
А)
Ви, звичайно, знаєте мою сестру.
Б)
Отже, що тут багато говорити й сперечатися.
В)
Кажуть, юність нерозсудлива й тривожна.
Г)
На жаль, чудес на світі не буває.
Контрольна
тестова робота №6
Відомості із
синтаксису й пунктуації
Виконайте завдання на подвійному листочку (не в
робочому зошиті)
Завдання з однією відповіддю
1. Укажіть рядок, у якому подано правильне твердження:
А) Однорідні члени речення - це ті,
які відносяться до одного члена речення.
Б) Звертання – це слово чи сполучення
слів, що називає того, до кого
звернена мова .
В) Вставне слово є членом речення.
Г) Кома не ставиться між однорідними
членами, якщо вони з’єднані
повторюваними сполучниками.
2. Укажіть рядок, у якому правильно поставлено розділові знаки в
реченні з однорідними членами:
А) Щасливо, радісно весільно квітує нива молода.
Б) Сила, та розум – краса людини.
В) Тягнуться до сонця і квіти, і трави, і віти кучеряві.
Г) У нашому саду ростуть такі
дерева – яблуні, груші, сливи.
3. Укажіть рядок, у якому правильно
виділено звертання:
А) Жив, живеш і будеш жити мій
народе.
Б) Не розлюблю тебе ніяк, моя вишнева Україно.
В) О краю мій тужу я за тобою!
Г) Люблю я сонечко,
тебе.
4. Укажіть рядок, у якому
подано речення із вставним словом, що
означає невпевненість:
А) У калині, кажуть, материна любов
і мудрість.
Б) Скажіть, будь ласка, де живе мрія.
В) Видно, борсук знав, коли достигають плоди,
і зараз не навідувався сюди.
Г)
Без сумніву, і ми не в тім’я биті.
5. У якому варіанті НЕ
виділене вставне слово:
А) Чужа душа – то, кажуть, темний ліс.
Б) Мова - це, без сумніву, фундамент культури.
В) Може то птахи приносять на своїх
крилах весну?
Г) Нам літня ніч короткою
здається.
6. Однорідними присудками ускладнене речення:
А) Скрізь червоно: на небі, і на узгір’ях, і на горі.
Б) Любив дід гарну бесіду і добре слово.
В) Тече вода в синє море, та не витікає.
Г) Раділи верби і тополі…
1 – 6 питання – по 0,5 бала
Завдання з кількома відповідями
7. Укажіть речення, у яких при
узагальнювальному слові ставимо:
1-
двокрапку, 2 – тире (розділові
знаки пропущено): (1б)
А) Усі квіти тягнуться до сонця маки
ромашки волошки.
Б) І над водою і над гаєм все
мовчить.
В) І доріжки і стежини – усе замело
снігом.
Г) Верба й калина символи України.
8. Укажіть речення, у яких є
поширене звертання (розділові знаки
пропущено):
(1б)
А) До тебе люба річечко ще вернеться весна.
Б) Скажіть шановний де мешкає Софія.
В) Як тебе не любити Києве
мій.
Г) Друже радий зустрічі з тобою.
9. Укажіть речення, у яких правильно поставлені розділові знаки: (1б)
А) Раділи і садок і поле, і долина.
Б) Будинки, сади, сніги - усе мліє в
теплі сонця.
В) Світить та не гріє сонце золоте.
Г) У лісі не було нічого: ні ягід, ні грибів, ні черешень.
Завдання на встановлення відповідності
10. Установіть відповідність між реченням та наявною в ньому синтаксичною
конструкцією (розділові знаки пропущено): ( 2б)
1. Однорідні підмети
|
А) Кажуть мудрість приходить з роками.
|
2. Звертання
|
Б) Костик і Марійка думали про
поїздку на
конкурс.
|
3. Вставне слово
|
В) Мамо іде вже зима.
|
4. Однорідні додатки
|
Г) Даруйте людям радість і тепло.
|
11. Поставте розділові знаки в реченні. Переробіть
речення так, щоб
узагальнювальне слово стояло після
однорідних членів. (2б)
Усе навколо сповнене весняної сили дерева птахи люди.
12. Складіть невелику розповідь (6-7 речень) на тему «Дистанційне
навчання», використовуючи звертання та вставні слова: (2б)
Домашня робота
Повторити параграф 38 – 41.
Сьоме квітня
Класна робота
Виділення вставних
слів на письмі комами
1. Перегляньте відеопояснення за посиланням
2. Виконайте завдання: вправа 483, 484.
Домашня робота
Повторити параграф19, 41.
Виконати вправу 485, 487*.
Восьме квітня
Класна робота
Розвиток
мовлення
Лист до рідної людини з використанням звертань та
вставних слів
1.
Перегляньте відеоурок
за посиланням
2.
Опрацюйте матеріал
підручника на С. 210 - 213
3.
Виконайте завдання:
вправа 488, 489, 490, 491 (усно).
Домашня робота
Повторити
параграф19.
Виконати
вправу 493 (скористайтеся пам’яткою із
вправи 492).
Дев’яте квітня
Класна робота
Розвиток мовлення
Ділові
папери. Оформлення конверта або адреси на поштовій листівці
1.
Перегляньте
відеопояснення за посиланням
2. Виконайте завдання: за зразком у вправі 494 зробіть
конверт.
3. Дайте усні відповіді на запитання вправи 494.
Домашня робота
Повторити параграф 20.
Опрацювати С. 214 підручника.
Виконати вправу 494 (за зразком на
зробленому конверті напишіть адресу), 495*.
Немає коментарів:
Дописати коментар